Sztuczna inteligencja (AI) otacza nas w wielu obszarach życia. Jej obecność jest w coraz większym stopniu widoczna w działalności wielu firm. Wykorzystanie AI w biznesie wymaga bardzo odpowiedzialnego podejścia. Budowanie i wdrażanie systemów sztucznej inteligencji musi być zgodne z fundamentalnymi zasadami etyki.

Etyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji

Mówi się, że głównym celem sztucznej inteligencji jest wspomaganie działań człowieka. Rozwiązania oparte na AI powinny być wykorzystywane do wspierania decyzyjności ludzi, a także do pomocy w realizacji codziennych zadań, tak by miały realny wpływ na biznes. Innowacyjne rozwiązania są ogromną szansą dla rozwoju przedsiębiorstw i organizacji, należy jednak stale pamiętać o aspekcie etycznym. Świadome wykorzystanie danych musi stanowić podstawowy punkt w całym procesie wdrażania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.

Zaufanie do sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja zmienia biznes każdego dnia, mając wpływ na wszystkie obszary życia, zarówno społeczne, gospodarcze, jak i biznesowe. Napędzana jest olbrzymią ilością danych, a także ogromną mocą obliczeniową – co stwarza szereg wyzwań, a także problemów związanych z ochroną prywatności i bezpieczeństwem tych danych. Wdrażane rozwiązania oparte na AI muszą być wyjaśnialne, rzetelne oraz przejrzyste.

Tylko 53% organizacji zatrudnia osobę odpowiedzialną za etykę systemów AI.*

Właściwe wykorzystanie potencjału sztucznej inteligencji musi opierać się na zgodności z etyką i zasadami prawa. Co ważne – rozwiązania te muszą budzić zaufanie człowieka. Badania przeprowadzone przez Capgemini* wskazują, że zdecydowana większość, bo aż 70% klientów, oczekuje, że organizacje zajmujące się wdrażaniem AI, będą zapewniać przejrzystość oraz rzetelność w swoich rozwiązaniach.

Prawne aspekty sztucznej inteligencji

Wdrożenia sztucznej inteligencji stanowią duże wyzwanie w kontekście prawnym. Innowacyjne rozwiązania stwarzają szereg nowych wyzwań pod kątem odpowiedzialności za dane. Skuteczność modeli sztucznej inteligencji zależy w dużej mierze od ilości zgromadzonych danych. Ilość danych, jakie każdego dnia są przetwarzane, wymaga określenia i wprowadzenia ram prawnych, tak by były one odpowiednio zabezpieczone. Przedsiębiorstwa i organizacją planujące wdrożenia oparte na AI muszą działać zgodnie z prawem. Rozwiązania przez nich tworzone już w fazie projektowania muszą być zgodne z RODO, tak by zapewniały pełną ochronę danych osobowych. Punktem wyjściowym w rozwoju sztucznej inteligencji muszą być więc odpowiednie regulacje prawne. Zatwierdzony na początku tego roku Dokument Polityki rozwoju AI wskazuje kierunek działań naszego państwa na najbliższe lata, by jak najlepiej wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji, mając na uwadze zgodność z etyką i prawami człowieka. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w tym miejscu.

Case Study: Sztuczna inteligencja w Amazon

Wielkie korporacje coraz częściej i w większym stopniu wykorzystują potencjał AI w swoich rozwiązaniach. Wdrażane rozwiązania niewątpliwie wpływają na jakość, a także na innowacyjność produktów oraz usług, lecz pojawia się pytanie, czy ich działania są zgodne z zasadami etyki. Przykładem niedopatrzeń w tym obszarze mogą być ostatnie doniesienia z firmy Amazon. Doniesienia wskazują, że przedsiębiorstwo zmusza swoich pracowników do podpisania formularza zgody biometrycznej. Kontrowersyjny pomysł zainstalowania kamer wyposażonych w AI w furgonetkach kierowców budzi spore emocje. Kamery miałyby wykrywać niepokojące ruchy u kierowcy, tym samym wpływać na wyższy poziom bezpieczeństwa jego pracy. Przypuszczenia wskazują jednak na to, że pracownicy przedsiębiorstwa nie mają w tej kwestii wyboru i są zmuszeni do podpisania zgody na wykorzystanie metody biometrycznej. Takie działania naruszają zarówno kwestie prawne, jak i etyczne.

Źródło:
www.ibm.com/pl-pl/artificial-intelligence/ethics
www.aibusiness.pl/ai-miesza-w-amazonie-kierowcy-musza-podpisac-formularze-zgody-biometrycznej
*www.outsourcingportal.eu/pl/etyka-a-sztuczna-inteligencja

BTC Projekt EU